reklama

Gulliverove cesty

Túžba vidieť statného srnca včera v noci sa naplnila v sne včera v noci, ležala som na prični v kolibe a snívalo sa mi o nádherných jeleňoch, ktoré ma v tajomnej krajine pripomínajúcej africké Pobrežie kostier chceli ukameňovať. Neviem ako to robili, ako sa im darilo nahnať mi až taký strach (ráno som si, pozerajúc sa na mohutný tatranský hrebeň hovorila, bol to len jeleň, Anna, jednoducho jeleň), zrak som mala zakalený a okolo mňa sa mihali prízraky, ktorých znameniam som nerozumela. Statnosť jeleňov, ich dôslednú maskulínnosť som si však presne nezapamätala, ani tvar jeleních parohov, utekala som v červenom plášti s kapucňou na hlave po pieskovej pláži a dúfala som, že z Egypta už pred rokmi vyrazil sv. Anton pustovník, aby ma zachránil, aby, ako František z Assisi, skrotil tieto Božie stvorenia a potom by mi povedal ešte čosi podstatné o živote.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Povedal by všetko je v Biblii, Anna a ja by som očervenela, sklonila by som hlavu a povedala by som samozrejme, otče, samozrejme. Ešte by láskavo skritizoval niekoľko mojich pohnútok a potom by sme spolu sedeli v piesku na Pobreží kostier a hovorili by sme o dušiach mŕtvych námorníkov, o jaskyniaroch, ktorí vo Venezuele objavujú tajomné prudko zelené svety, ktorí denodenne nachádzajú v lianách endemity a zakopávajú o anakondy. Spomenula by som mu púšť, lebo v Dalmácii som sa minulý týždeň cítila ako na púšti, vyprahnutá zem a azúrové more a figy a černice a kaktusy, domy z kameňa, niekoľko dedín, v ktorých sa zastavil čas, ženy v čiernom sediace na priedomí, vráskavé tváre, osly a prach.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To by sa ti páčilo, otče, šli by sme kaňonom, stúpali by sme prudko hore, ťahajúc za sebou oslíka, oslík by na chrbte niesol tiaž našich životov, povedal by si počúvaj hory, počúvaj, čo rozprávajú a tvojimi ústami, otče, by rozprávali čosi z proroka Ozeáša, možno by som cítila v sebe možnosť sĺz a možno by som cítila pach osla, možno by som prehĺtala slzy, ak by som sa pozrela na vzdialenosť mora a na zmije na bielych kameňoch horúcich od prudkého slnka, možno by som ich prehĺtala, ak by si ticho šepkal "keď bol Izrael mladý, miloval som ho a z Egypta som poslal svojho syna a ja som vodil Efraima, vzal som si ich na ramená, no nezbadali, že ich opatrujem. Povrazmi ľudskosti som ich tiahol, lanami lásky; bol som, ako kto dvíha jarmo ponad líca a skláňal som sa chovať ho."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po mojich tvorivých pokračovaniach sna plného fantázie som dnes ráno v spacom vaku o pol švrtej ráno premýšľala o sebe, o tom, že sa cítim ako Gulliver, som obrovská a neschopná a som nepríjemne viditeľná, so záľubou sa skláňam k svetom v machu alebo v kroví, alebo k svetom v našej záhrade, keď z nevypletej húštiny vyberám cukety a tekvice, alebo zbieram do ľanového vrecka medovku a myslím na rozprávky, ktoré som kedysi čítala, na obrázky matiek, ktoré držia v mravčích náručiach larvy a malých mravcov. Ślo o pútavý zorganizovaný svet, každý mal vo tomto svete svoje miesto, svoju úlohu a mohol sa cítiť užitočný. S obrovskou nostalgiou sa občas prehrabávam v hline, cibuľa, cvikla, mrkva a nie som schopná sústrediť sa len na konkrétny deň a moje úlohy v ňom, prichádza strach, ktorý mi hryzie do členkov a prichádzajú obavy a potom tie mravce, ich presnosť, som Gulliver, som obrovská a tlaky vo vnútri lebky hovoria, že som dospelá, mám byť vzorom, že sa už nesmiem báť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
k

Rozopla som si spacák a cez malé okno som sa pozerala na ešte neviditeľný Kriváň, brat štiepal triesky a hádzal ich do ohňa, aby spred koliby odohnal zvieratá, lebo Anna, ja som to počul, počul som kroky, počul som šuchotanie, musel som zahnať strach, musel som založiť oheň. Ešte pred snom, ešte pred tmou sme sa rozpŕchli po lúke a jedli sme maliny, jedli sme čučoriedky a keď na oblohu vyšiel mesiac a lúka bola strieborná, bol čas na prečítanie niekoľkých viet z knihy o veľkej bolesti:

"Viezli sme sa po plochej svetlej diaľnici a rozprávali sa o obyčajných veciach. Slnko, v tom ročnom čase nie až také nemilosrdné, svietilo na kvitnúce juky a krásne sivé mesquity. Bez závisti som si spomenula na prehánky a zamračené počasie, ktoré v tom čase prevládalo na Východe. Zistila som, že krása púšte je príliš drsná, aby človeka hneď prenikla pod kožu. Jej najbližším geografickým príbuzným je ľadovec - rovnako ako ľadovec, aj ona mohla nepoučených zviesť k tomu, aby si jej pomalosť splietli s nehybnosťou. My, čo sme tu žili, sme ju milovali pre jej jednoduchosť a čistotu, pre jej každodenný náznak večnosti. Zalesnená krajina sa nám potom zdala preplnená a zároveň efemérna, milá, ale príliš mladá a vystavená nepredvídateľným zvratom osudu. Nie je náhoda, že prvé civilizácie vznikali v púšti. Nie je náhoda, že sa sem často vracajú starí ľudia."•

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mlčali sme uprostred milej mladej krajiny, ako ju nazvala v knihe Alice. Pozerali sme sa do ohňa a naťahovali sme k nemu ruky, počúvali sme príbeh muža, ktorý nám hovoril o pohyboch ľadovca na Antarktíde, o snehu a oddanosti psov, o zmrznutých spacích vakoch, ktoré je možné polámať na kusy. Nechcelo sa mi nič, len mlčať a vracať sa k prežitému, vystavovala som sa ohňu, dávala som mu svoju tvár, svoje vlasy, oblečenie a dom je teraz preniknutý vôňou dymu, je vyplnený kusmi oblečenia, ktoré sa povaľujú po izbách a aromatizujú ho. Nie, ešte sa mi oblečenie nechce hodiť do práčky a ráno sa mi ho nechce z práčky vyberať a voňať a rozplývať sa nad krásou okamihu.

Som šťastná, povedala som, som slabá a sklamávam samu seba a to ma drží pri zemi. A moje hriechy vidno, lebo som Gulliver a kto by si nevšimol Gullivera?

Som šťastná, keď sa pomaly začína jeseň, keď sa teším na ranný beh v októbri a na márne očakávanie snehu v decembri, keď sa teším na Budapešť a na Nový Zéland, ale to sú už nové sny, to sú ďalšie noci, teraz ešte nie, ale raz, áno raz.

•M. Cunningham: Domov na konci sveta

Anna Strachan

Anna Strachan

Bloger 
  • Počet článkov:  443
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Načo cestovať? Súmraky sú všade rovnaké.Vari cesty vytvárajú pocit slobody? Ja takýto pocit, Andrej, zažívam keď sa veziem električkou z Westbahnhofu do Schönbrunnu, a to oveľa intenzívnejšie ako niekto, kto cestuje z Viedne do Paríža. Lebo ak nespoznáš nadšenie z obyčajnej prechádzky Ringom, tak ho nenájdeš ani na konci sveta." Dragan Velikić Zoznam autorových rubrík:  familiarishoreodkazovanietripsvlnyBG365súkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu