reklama

Čo by som ti povedala na streche v juhoamerickom meste

Mala som oblečenú veľmi dlhú sukňu, ktorá zbierala povrchovú špinu z neasfaltových ciest a pripomínali mi šuchot šiat alžbetínskych žien – presne taký, ako v srdcu ťažkopádnych filmoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

    Tesne pred týmto šuchotom sme zaparkovali na parkovisku pri vysokých topoľoch a za nimi sa žltelo kukuričné pole. Slnko pálilo na hory za poliami – neviem, či žitnými, ovsenými, pšeničnými alebo kukuričnými a vytváralo obraz neskorojúnových príprav na sezónu leto 2005, hoci bol len posledný májový týždeň. Pozrela som na to všetko (konkretizovanie by bolo zdĺhavé) a nechcela som ďalej rozvíjať svoje pocity, pretože som už – už klopkala na dvere matky pichľavej nostalgie. A ja som sa chcela veseliť.   Vyšli sme z auta - ja, mama a dve sestry, a vybrali sme sa po úzkom chodníčku. Smiali sme sa - už sa nepamätám na čom a vošli sme do lesa. Dívala som sa tesne pred seba, sukňu som si nadvihla a rozmýšľala som, či by na mňa lesné chodníčky na severovýchode Slovenska pôsobili presne takto – akoby bolo stále neskoré ležérne poobedie a mravce sa slnia na priedomí svojich mrakodrapových domcov.   Vyšli sme na visiaci hojdajúci sa most, hojdali sme sa a skákali. Mama si fotila tečúci Váh a my sme sa jej smiali (ale prečo?) . Po štyridsiatich minútach sme sa vrátili.   Sadli sme do auta a prechádzali cez dediny. Zbadala som nové zelené koše na odpadky, pri nich sa pásla koza a vedľa na lavičke sedela mlaď zničená horúčavou.Za dedinou sa zelenila vlnkovitá lúka posiata prezretými púpavami. Za púpavami cyklista s nemilosrdným postojom k výfukom púpav.Za cyklistom ďalšia dedina. Rozkošná s kvetmi pred chalúpkami . S málom socializmu. Zaliata svetlom, ktoré vyžaruje slnko okolo pol šiestej. Dedina dedinsky pokojná.   Aj tak mi to nejde opísať, lebo v poslednom čase sa cítim subjektívne ťažkopádne. Hej, budem voľná, ako vták, ale to potrvá. Dnes nie som. A možno by som mohla…. Ale Keďže nie som, napíšem ti to tak, ako to napísal ten hľadajúci chmuľo*:   „Pred niekoľkými dňami som sa ťa pokúšal niekomu opísať. Nepodobáš sa ani na jedno z tých dievčat, ktoré som kedy videl. Nemohol som povedať: ´Nuž, vyzerá celkom ako Jane Fondová, až na to, že má ryšavé vlasy, aj jej pery sú inakšie a, samozrejme, nie je filmová hviezda´ Nemohol som to povedať, pretože sa vôbec nepodobáš na Jane Fondovú .Nakoniec to dopadlo tak, že som ťa prirovnal k jednému filmu, ktorý som videl ešte ako dieťa v Tacome , štát Washington. Bolo to tuším roku 1941 alebo 1942: vtedy niekedy. Mohol som mať sedem alebo osem rokov. Film bol o elektrifikácii vidieka, bola to dokonalá ukážka filmu z tridsiatych rokov a deti poučila o Rooseveltovom vnútropolitickom programe.Hovorilo sa v ňom o farmároch žijúcich na vidieku bez elektriny. Farmári museli používať lampáše, aby videli aj v noci a aby mohli šiť a čítať, nemali nijaké domáce vybavenie, ako napr. Toaster či umývačku riadu a nemohli počúvať rádio. Potom postavili priehradu s obrovskými elektrickými generátormi a v celej krajine vztýčili elektrické stožiare a  nad poliami a pastvinami natiahli drôty. Ten film mal v sebe čosi neuveriteľne heroické, čosi, čo sprevádzalo jednoduché vztyčovanie elektrických stožiarov a napínanie drôtov, a to len preto, aby ľudia mohli cestovať. Tie stĺpy vyzerali anticky a moderne zároveň. Potom film ukázal elektrinu ako mladého gréckeho boha, ktorý prichádza k farmárovi, aby z jeho života naveky odstránil tmu.Zrazu, s pobožným stlačením zapínača, sa na farme rozžali svetlá, aby počas čiernych zimných rán farmár videl pri dojení kráv. Farmárska rodina teda mohla počúvať rádio, mala aj toaster a dostatok jasného svetla, takže mohla pri ňom šiť, ako aj čítať noviny. Ten film bol naozaj úžasný a asi tak vzrušujúci, ako keď počúvate „Hviezdami posiatu trávu“, alebo si prezeráte fotografie prezidenta Roosevelta, alebo počúvate jeho hlas v rádiu. ´…Prezident spojených štátov…´ Želal som si, aby sa elektrina dostala do celého sveta. Chcel som, aby všetci farmári sveta mohli počúvať v rádiu prezidenta Roosevelta. Podľa mňa vyzeráš asi takto.“  Síce to s Rooseveltom prehnal, ale podobne by som sa k tebe vnútorne vyjadrila. Moji operenci v duši (alebo tam niekde) sú ešte vtáčatá, ale to sa spraví a ty to vieš. Lepšie než ja. Nechce sa mi o tom písať, ale pália ma oči a srdce – ako včera, keď som v Kauflande sedela na záchodovej mise a uvažovala, že by som mohla vstať, prezliecť sa = zmeniť sa, vyjsť a prestrojiť sa presne tak, ako to zvykne robiť Sydney Bristowová. Páčil sa mi taký nápad.  Teraz sa mi páčiš ty. Aj moje nápady sa mi páčia. Aj zima. Aj Roosevelt – ako každý iný človek. Ale najviac ty, lebo si vtedy nad pastvinami naveky odstránil tmu.     *R. Brautigan

Anna Strachan

Anna Strachan

Bloger 
  • Počet článkov:  443
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Načo cestovať? Súmraky sú všade rovnaké.Vari cesty vytvárajú pocit slobody? Ja takýto pocit, Andrej, zažívam keď sa veziem električkou z Westbahnhofu do Schönbrunnu, a to oveľa intenzívnejšie ako niekto, kto cestuje z Viedne do Paríža. Lebo ak nespoznáš nadšenie z obyčajnej prechádzky Ringom, tak ho nenájdeš ani na konci sveta." Dragan Velikić Zoznam autorových rubrík:  familiarishoreodkazovanietripsvlnyBG365súkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu