reklama

Zrkadlo

Pred dvanástym decembrom bol december piaty, upratovali sme u starej mamy, utierala som porcelánové sošky, svietniky a obrazy, šálky a čajníky, poliali sme všetky izbové rastliny, vymenili sme záclony a obrusy, nech je pred Vianocami príjemne a čisto. Jedli sme hubovú polievku a pozerali sa na čerešňu za oknom, v decembri sú z nej len konáre, čerešňa je ošumelá, bolo by ľahké nevšimnúť si ju. Horúca polievka v tanieri a biely obrus ma naplnili pokojom, aj pohľadnice z Indie a Ameriky vypísané písmom nakloneným vpravo, srdečné pozdravy s peknými známkami, aj pohľad na starú mama, keď štrikuje, na tie ponožky alebo sveter v procese.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Predtým som to mala v sebe, tá nechuť voči bratom a sestrám, mala som chuť napľuť do vlastných radov, chcela som im povedať, že sú fekálie, že sa pokrytecky správajú, do čerta s nimi. Pravdepodobne som chcela vyzdvihnúť samu seba, že ja, Anna V. to, čomu verím aj žijem. Obliekla som si fialové tričko s obrázkom dúhy a s nápisom Peace, New York, namaľovala som si riasy a vyšla som po schodoch k nim, sadla som si medzi nich a pozerala som na fotky na stenách, na horiace sviečky, na bielu orchideu. Tak často ma dojímajú a inšpirujú, ich hľadania a to, čo hovoria, inokedy tú spoločnosť nemôžem zniesť, ich slová ma unavujú, ich problémy, ich životy. Akoby som ja bola súčasťou imaginárnej elity. Snáď som vo svojom vnútri použila moju predstavu o nich a bez toho, aby to cítili, som im ublížila, ich výzorom, ich tváram, ich charakterom vo mne. Lenže ich to nezabolelo, nezakvílili, nezaplakali, len ja som sa potrestala, dala si facku, napľula si do tváre. Som ako Buridanov osol, neviem z ktorej kopy sena žrať, takto sa môžem zabiť, zdochnúť. Takže pozor, Anna, pozor na pýchu, ktorá je v tebe, ktorá ťa môže rozleptať ako kyselina, ktorá ti naoko môže dodať silu, posilniť ťa ako dávka morfia, morfium v striekačke v madridskej hotelovej izbe, nechceš byť odsúdenou dušou, nechceš sa stať Fanny Horn, tak dávaj pozor, skúmaj sa zvnútra a mysli, mysli prenikavo ako Ján evanjelista, mysli ako Roland Barthes.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie náhodou ste čítali Ortieľ (F. Kafka).

Nie náhodou si objavila úryvky z denníkov Brigitte Reimannovej.

Nie náhodou si si 12.12. prečítala poviedku Kaktus (M. Jergović).

Nie náhodou si práve ty mala triede povedať o Odsúdených dušiach (D. Dimov).

n
k

Nepremyslené slová o živote smerujú ku mne ako lúče svetla (áno, chcem, aby mi niekto povedal si môj maják), asi je to ich tajomstvo, tak čo, pýtam sa; áno, tak čo ty, ktorá sa pýtaš, ty, ktorá si číta, keď sa vracajú a ktorá pozerá filmy, keď už spia, ty, ktorá si kupuješ pomaranče, keď je tma a potom zájdeš do kina, sama s tými pomarančami a v kine sú dvere zakryté závesmi, staré závesy sú zatiahnuté, vidíš svoju tvár v zrkadlách, v ruke držíš lístok, lístok a pomaranče a zrazu si spomenieš ako si vravela, či si myslí, že to je len tak, podísť k niekomu a povedať, tak poď, pristúp bližšie, toto som ja, tak sa so mnou kamaráť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na dlani mám mozoľ, vravel, že to je určite popálenina, tak teda dobre, priznávam sa, to tie hrušky a slivky, kaša z nich, čokoláda a piškóty a kuchyňa, toto je výsledok, nie koláč, nie dezert, toto je ten výsledok, mozoľ ako húsenička, mozoľ ako larva. Ešte som s ním nebola, aby mi na ranu niečo povedal, aby ju lepšie preskúmal, odhalil pravý dôvod, prečo sa to stalo. Stáli by sme v kuchyni pri radiátore a pozerali sa na hodiny na stene alebo by sme sedeli na gauči a hľadali suchým vypratým ponožkám páry. Povedala by som mu, že to chcem, chcem presne to, retiazku s mušľou, mušľa je prívesok, mušľa je more, more je voda a voda, to je moje. Povie áno, povie tak pred Vianocami, vtedy, keď toto bude už statické dávno. Uvaríme si punč a on ma vyzlečie, budeme sa vracať späť, ja ako kronika ovládajúca dátumy, vrátime sa k Tarkovskému Zrkadlu, k slovanským krajinám, k fotkám uloženým v počítači, k domu a k svetlu, k spomienkam, k prelínajúcim sa obrazom a zvukom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Potom mu ukážem ruku, ukážem mu dlaň, budem pri ňom sedieť bez šiat a bude voňať punč, poviem, pozri jazva a statické dávno už nebude statickým, nie nebude.

Anna Strachan

Anna Strachan

Bloger 
  • Počet článkov:  443
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Načo cestovať? Súmraky sú všade rovnaké.Vari cesty vytvárajú pocit slobody? Ja takýto pocit, Andrej, zažívam keď sa veziem električkou z Westbahnhofu do Schönbrunnu, a to oveľa intenzívnejšie ako niekto, kto cestuje z Viedne do Paríža. Lebo ak nespoznáš nadšenie z obyčajnej prechádzky Ringom, tak ho nenájdeš ani na konci sveta." Dragan Velikić Zoznam autorových rubrík:  familiarishoreodkazovanietripsvlnyBG365súkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu