reklama

Budapešť

Koncom novembra, ešte pred tým než prišiel sneh, som sa v Budapešti bicyklovala, mala som chuť na srbský vermut a na pomalé pitie vína pri Dunaji, piť červené víno, keď sa stmieva, keď je svetlo žltých električiek prenikavé a nedá nám spať. Budapešť na mňa vydávila moje detstvo, istú esenciu detstva, čosi veľmi podstatné, čo som nenašla v žiadnom z veľkých stredoeurópskych miest. Spomínam si na pohyby rúk a pekný úsmev mojej sestry v reštaurácii s pokrčeným kockovaným obrusom, na hustý cigaretový dym, na kvety vo vázach.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Cez okno ozdobené silónovou záclonou sme, jediac mäso, pozorovali pohyb na ulici, život na ulici, napríklad ženu v kožušinovom kabáte ako sa nežne prihovára holubom a hádže im kusy chleba. Keď sa v sobotu večer koncom novembra v Budapešti stmievalo, nepohnuto sme stáli vedľa dvoch trabantov zaparkovaných pod stromami ozdobenými vianočnými žiarovkami, stáli sme pod novembrovými stromami bez lístia, v bezfarebnej krajine, na prázdnej ulici stúpajúcej prudko hore, na budínskej ulici s obytnými domami, s krajčírstvom a fotoateliérom lakajúcim zákazníkov vyblednutými svadobnými fotografiami a vysmiatymi detskými tvárami. Budapešť dôsledne zachováva pocit, ktorý nevyhnutne potrebujem k životu, nostalgiu, minulosť, stopy mojich predkov, odtlačky ich prstov na stenách parlamentu, stratená kvietkovaná vreckovka mojej príbuznej v metre, mamin poletujúci vlas na Námestí hrdinov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V budínskom byte neďaleko gymnázia svätej Margaréty sa mi snívali sny s výpravou vskutku lahodiacou oku, sny o voloch plávajúcich v žltej rieke Mekong, tie horúce noci v Saigone, špicaté hory a oranžový oblúčik slnka nad čínskym mestom Yangshuo, muchy sadajúce na melóny, sny o zasadrovanom predlaktí popísanom veršami Krisztiny Tóth. Počas nocí Budapešť exotická, Budapešť moja, jemné flirtovanie dievčat v kúpeľoch Gellért, ich krásne telá, ktorými človek nemôže nebyť unesený.

Jeseň zima, 4. december 2010

dominika
dominika 
v
buda
buda 
j
anna
anna 
milenci
milenci 
bike
bike 
Moszkva tér
Moszkva tér 
b
retro
retro 
n
h

Odrazy šesťdesiat wattových žiaroviek v mojom oku v nedeľu popoludní, zrak mi čítaním slabne a to som ešte veľmi mladá a ešte stojím za hriech. Žiarovky v mojom oku, nevybalený kufor, neodoslané pohľadnice ako žiariaci, vrcholný moment prichádzajúcej zimy. Pohľadnice z peštianskeho antikvariátu, Alice píše v roku 1929 svojmu milencovi o bolesti chbtice a nemožnosti odpovedať mu na jeho list, pohľadnica vypísaná ceruzkou, vypísaná po maďarsky, pri rannom čaji a vajciach uvarených na mäkko nám ju Panna Gaál prekladala do angličtiny a jej deväťročná dcéra Csenge si v tej chvíli, stojac na špičkách, napúšťala z vodovodného kohútika do plastovej fľaše vodu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Csenge si fľašu vložila do batoha, na vetrovke si zapla zips, pobozkala mamu a šla s inými deťmi poznávať kopce v okolí Budapešti, zbierať konáre a šišky, spievať si a veselo si vykračovať. Vrátila sa, keď sme s D. stáli na Moszkva tér, keď sme si tam nekúpili ani adventný veniec, ani kyticu kvetov v celofáne, keď sme tam strávili štrnásť intímnych minút nášho života a potom nás žltá električka odviezla k rozsvieteným mostom nad krásnym modrým Dunajom.

Pred zotmením, 5. december 2010

Anna Strachan

Anna Strachan

Bloger 
  • Počet článkov:  443
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Načo cestovať? Súmraky sú všade rovnaké.Vari cesty vytvárajú pocit slobody? Ja takýto pocit, Andrej, zažívam keď sa veziem električkou z Westbahnhofu do Schönbrunnu, a to oveľa intenzívnejšie ako niekto, kto cestuje z Viedne do Paríža. Lebo ak nespoznáš nadšenie z obyčajnej prechádzky Ringom, tak ho nenájdeš ani na konci sveta." Dragan Velikić Zoznam autorových rubrík:  familiarishoreodkazovanietripsvlnyBG365súkromnénezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu